Edd magad egészségesre (2.) Krónikus fáradtság esetén

2011. január 17. 11:30 , Legutóbb frissítve: 2011. január 12. 00:00
Ilyenkor, tél végén egyre többen panaszkodnak fáradtságra, levertségre, amin az alvás, a pihenés sem sokat használ. A legbiztosabb ok, hogy a szervezetből kiürültek a nyár és ősz folyamán felhalmozott ásványi anyagok és vitaminok. De ez a tavaszi fáradtsá
Annyiféle tünete van ennek a nehezen körülhatárolható betegségnek, hogy gyakran nehéz felismerni. Sokan nem is tartják önálló betegségnek. S mert valóban egy sor már kórkép "melléktünete", először azokat az egyéb állapotokat kell kizárni, amelyek a fáradságot okozhatják.

Sok beteg hozza összefüggésbe a krónikus fáradság szindrómát a stresszel, a szakorvosok szerint a stressz nem lehet a kiváltó ok. Ugyanakkor - mint kimutatták - súlyosbíthatja az állapotot. Viszont okozhat fáradságot a vérszegénység, a depresszió, a fertőzések, a cukorbetegség és a pajzsmirigy működésének rendellenessége, de a rák is, de az ilyen jellegű kimerültséget nem sorolhatjuk ide.

A krónikus fáradtság szindróma legfőbb tünete a nagyfokú és állandó kimerültség és elesettség, ami pihenésre sem enyhül. A tünetek általában legalább hat hónapig fennállnak és jelentős mértékben akadályozzák a mindennapi életvitelt.





 





A betegség okai nem ismertek, számtalan elmélet létezik azonban a megfejtésére. Többek között az, hogy az Epstein-Bari vírus (a Pfeiffer kór vagy mirigyláz kórokozója) által okozott fertőzés, de az is lehet, hogy Lyme-kór, allergia, anyagcserezavar, a mellékvese működési zavarai, immunbetegségek, idegrendszeri és reumás, esetleg autoimmun betegségek, hormonzavar, a központi idegrendszer rendellenességei, vagy bizonyos gyógyszerek állhatnak a kórkép hátterében.

Bár a betegségnek nincs ismert gyógyszere, bizonyos élelmiszerekben található tápanyagok segíthetnek a tünetek enyhítésében. Ezek közé tartoznak a duzzadt nyirokcsomók, az ízületi fájdalom, és számos, az influenzára emlékeztető tünet, ami esszenciális zsírsavakban gazdag táplálékok fogyasztásával átmenetileg enyhíthető. Ezek ugyanis megakadályozzák a gyulladást okozó anyag termelését a szervezetben. Feltételezik, hogy egyes krónikus fáradtság szindrómában szenvedő betegnek felborul a zsíranyagcseréje. Az omega-3 zsírsavak segíthetnek az állapot javításában.

A fáradtság ellenszere

Mivel a B12 vitamin hiánya ugyancsak fáradtsághoz vezet, ezért, ezt is többet kell juttatni ilyenkor a szervezetbe. Más B vitaminok, például a B6, a tiamin (B1), és a riboflavin (B2) szintén csökkentik a fáradtságérzést, mivel elősegítik a szervezet energiatermelését.

A krónikus fáradtság szindróma többeknél közvetlenül megfázás, influenza vagy emésztőrendszeri fertőzés után jelentkezik, ezért ajánlatos a legyengült immunrendszert erősítő C-vitamin is. A cink pedig elősegíti a kórokozók elpusztítását, és akadályozza a vírusok szaporodását (például megfázás esetén).

Sok krónikus fáradtság szindrómában szenvedő beteg panaszkodik fejfájásra és izomfájdalomra, az ő esetükben jótékony hatású a magnézium pótlása. Aki pedig álmatlanságtól is szenved, annak a triptofánban gazdag élelmiszer ajánlott, mert emeli a hangulatjavító szterotonin-szintet. A szénhidrátokban gazdag táplálék is segíti a szerotoninszint emelését.


Gyógyító élelmiszerek:

A bab, kagyló, kesudió, szárnyashús és a tökmag cinkben gazdag táplálék, az immunrendszer zavartalan működését biztosítja. Ha az immunrendszer erős, ellenáll a krónikus fáradtságot kiváltó betegségeknek, vírusoknak.

Az amaránt, az avokádó, napraforgómag, és az amerikai rizs (rizsparéjmag) magnéziumban gazdag, így segíti az energiatermelést és az energiahordozók szállítását, valamint az izmok megfeszülésében és elernyedésében is szerepet játszik.

A banán, borsó, szárnyashús, tejtermékek sok triptofánt tartalmaznak, ami a szervezetben az elalvást elősegítő szerotoninná alakul. Az összetett szénhidrátokban gazdag étrend elősegíti a triptofán felszívódását.

Felhasznált irodalom: Orvosság a konyhából (Reader"s Digest)

Hozzászólások
Szólj hozzá Te is!
Eddig 0 darab hozzászólás érkezett!

Hozzászóláshoz lépj be vagy regisztrálj itt!
Hozzászólhatsz a Facebook azonosítóddal is. Klikkelj a "Facebook bejelentkezés" gombra!

A -gal jelölt mezők kitöltése kötelező!